Nieuwe buidelstoelen voor ziekenhuis Amstelland

Op 12 juni jl. werden tijdens een feestelijke bijeenkomst twee nieuwe buidelstoelen geplaatst op de kraamafdeling van ziekenhuis Amstelland in Amstelveen. Wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat baby’s die veel worden gebuideld zich op alle vlakken beter ontwikkelen. Om het buidelen voor de ouders zo comfortabel mogelijk te maken zijn speciale buidelstoelen ontwikkeld.

Volgens onderzoek vergroot huid-op-huidcontact via buidelen de overlevingskans van te vroeg geboren baby’s. Ook het risico op infecties wordt door de kangoeroemethode veel kleiner. Het is daarbij belangrijk om zo vroeg mogelijk te beginnen en het zo lang mogelijk vol te houden. Buidelstoelen maken dit mogelijk.

In ziekenhuis Amstelland staat sinds het voorjaar van 2023 een Wensbank in de centrale hal. In de houten bomen die rondom de bank staan kunnen patienten en medewerkers een wens achterlaten. Verpleegkundigen van de kinderfdeling wensten een buidelstoel voor de afdeling neonatologie. Stichting Wish3 is daarop samen met stichting Strong Babies een wervingsactie gestart. Onder meer dankzij een bijdrage van Stichting Witte Bedjes heeft het Amstelland zelfs twee buidelstoelen kunnen aanschaffen.

Moeder en baby maken als eerste gebruik van de buidelstoelen.

foto’s: Ziekenhuis Amstelland